Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie en waarom roept iedereen dat ik het moet doen? Zou iedereen bezig moeten met conversie optimalisatie? In dit artikel beantwoord ik die vragen.

Conversie optimalisatie is een containerbegrip voor verschillende activiteiten die je kunt doen om de verhouding van bezoekers die een bepaalde actie uitvoert (bijvoorbeeld een product kopen, offerte aanvragen, etc) kunt verbeteren. In marketingtermen heb je het dan over conversie. De conversie van bezoeker naar prospect of klant.

Maar wat is conversie optimalisatie? En misschien nog veel belangrijker… hoe kun je de conversie van jouw website verhogen? In dit artikel probeer ik beide vragen voor je te beantwoorden en leg ik globaal uit hoe conversie optimalisatie werkt.

Wat is conversie optimalisatie; de definitie

Trekt je site bezoekers, maar zie je dit niet direct terug in het rendement? Bezoekers met een koopintentie moet je zo eenvoudig mogelijk door het aankoopproces begeleiden. Conversie optimalisatie zorgt voor een betere usability en een grotere marketing opbrengt!

Conversie optimalisatie: waarom zou je?

  • Het gebeurt altijd op basis van concrete gebruikersdata
  • Gebruikers weten vaak niet dat ze getest worden
  • Je weet wat de optimale inrichting van je website is
  • Optimalisatie van de flow en functionaliteiten van je website
  • Je genereert meer leads en conversies

Hoe werkt CRO precies?

Het is echt een vak apart. Je probeert het aantal conversies via de website te maximaliseren. Je bent dus druk bezig met de gebruikerservaring en het uiterlijk van de website. Hoe presteert je website op dit moment? Hoe navigeren bezoekers over je site? Is de structuur duidelijk en zijn alle belangrijke elementen goed te vinden? Vindt er conversie plaats op de plekken waar je dat zou willen? Waar haken bezoekers op af? 

Vervolgens stel je SMART-doelen (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) op. Dan voeren we verschillende tests uit om te bepalen op welke manier we de gestelde doelen kunnen behalen. Met als resultaat: een gebruiksvriendelijke website waar meer conversie plaatsvindt en met een hogere ROI.

Je kunt bij ons terecht voor:

  • A/B testing: het toetsen van verschillende variaties van je webpagina om te zien welke het beste converteert. 
  • Multivariate testing: het meten van de impact van verschillende website elementen afzonderlijk. Ook de interactie wordt getest.
  • Mouse tracking: laat je zien hoe er genavigeerd wordt over je site.
  • Eyetracking: waar kijken je bezoekers naar? Zijn alle belangrijke elementen goed zichtbaar?

Samenvatting

Kortom… conversie optimalisatie is dus het verbeteren van jouw website met als doel het verhogen van de conversie ratio van bezoeker naar lead, prospect of klant.