Close
Back to top

Warmonline Online Marketing bureau | SEA, SEO partner Breda Google Analytics

GOOGLE ANALYTICS 

Voor veel ondernemers is een website tegenwoordig onmisbaar. Maar het hebben van een website is geen doel op zich. Je wilt als ondernemers ook bezoekers op je website krijgen. En vervolgens wil je dat die bezoekers ook nog een actie op jouw website ondernemen (zoals een offerte aanvragen, contact opnemen of een product aanschaffen). Maar hoe kom je erachter hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest? En welke pagina’s bezochten je bezoekers het meest? En nog belangrijker: hoeveel leads / verkopen heb je deze maand uit je website gehaald? Om dit inzichtelijk te maken, is Google Analytics in het leven geroepen.

WAT IS GOOGLE ANALYTICS?

Google Analytics is een veelgebruikte online marketing tool van Google waarmee je gegevens in kaart kunt brengen over jouw website. Aan de hand van deze gegevens kun jij vervolgens jouw website optimaliseren. Enkele gegevens die Google Analytics verzamelt, zijn het het aantal bezoekers, conversiepercentage, en het bouncepercentage. Je kunt de verzamelde gegevens ook filteren op verschillende groepen, zoals alle organische bezoekers uit Google of de bezoekers uit jouw e-mail of Facebook campagne.

HOE WERKT GOOGLE ANALYTICS?

Hoe alle gegevens precies verzameld worden, zullen we je in dit artikel besparen. Heel simpel gezegd plaats je als website-eigenaar een stukje code van Google op elke pagina van jouw website. Als een bezoeker een pagina van jouw website bezoekt, wordt de code van Google als het ware geactiveerd. Hierdoor worden er gegevens naar jouw Google Analytics account gestuurd.

BELANGRIJKE GEGEVENS

Uit de gegevens in Google Analytics kun je belangrijke informatie halen. Hieronder staan de belangrijkste gegevens, met een korte uitleg.

Sessies

Een sessie is een bezoek aan je website. Tijdens een sessie kan een bezoeker meerdere pagina’s op je website bezoeken, een contactformulier invullen en/of een aankoop doen. 

Gebruikers

Het aantal gebruikers is gelijk aan het aantal unieke bezoekers dat je website heeft. Dit wijkt af van het aantal sessies, omdat één gebruiker dus meerdere sessies kan doen (bijvoorbeeld een sessie op maandag, en op woensdag weer een sessie).

Paginaweergaven

Bijna alle websites bestaan uit méér dan 1 pagina. Bijvoorbeeld de Homepage, Teampagina, Contactpagina en de algemene voorwaarden. Een paginaweergave is de weergave van 1 pagina. Tijdens een sessie kunnen er dus meerdere paginaweergaven zijn. Bijvoorbeeld wanneer iemand eerst op je homepage terecht komt, vervolgens de teampagina bezoekt en uiteindelijk het contactformulier invult op de contactpagina.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage van een pagina drukt uit hoeveel sessies direct eindigen na slechts één paginaweergave. Dit geeft dus het percentage aan van bezoekers die op een website komen, en daarna direct weer weg gaan. Zie je een pagina met een heel hoog bouncepercentage? Dan betekent dit waarschijnlijk dat bezoekers hier niet krijgen wat ze verwachten. Aan de hand van deze gegevens kun je jouw pagina gaan optimaliseren.

Uitstappercentage

Het uitstappercentage van een pagina geeft aan hoe vaak een sessie eindigt na het bezoeken van die specifieke pagina. Wanneer dit percentage heel hoog is, kan het zijn dat de pagina niet goed werkt, of dat bezoekers hier niet de juiste content te zien krijgen. Op basis van deze gegevens kun je jouw pagina gaan optimaliseren.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage wordt berekend door het totaal aantal behaalde doelen te delen door het totaal aantal sessies. Aan de hand van dit percentage kun je zien welke bezoekersstromen goed converteren, en welke dus interessant zijn voor jouw bedrijf.

AAN DE SLAG MET GOOGLE ANALYTICS

Het kan erg overweldigend zijn om voor de eerste keer je weg te vinden in Google Analytics. Heb je vragen of hulp nodig van een SEO specialist? Neem dan contact met ons op.

bent u ook toe aan online succes?