Social media marketing

Social media marketing uitbesteden?

Social media marketing is het inzetten van verschillende sociale media om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Maar het gebruik gaat verder. Dergelijke sociale kanalen zijn ideaal om in te zetten voor het vergroten van je naamsbekendheid.
Veel bedrijven gebruiken het bovendien ook om een ‘kijkje in de keuken van bedrijf X’ te geven. Je denkt misschien dat dit voor jou niets oplevert. Maar zeg dit niet te snel. Door social media op een gedegen manier in je marketingstrategie te verweven, weet jij je online aanwezigheid te vergroten. Elk bedrijf kan groeien met social media. Ontdek het met de gratis Quickscan.

Welke social media kanalen zijn er?

Er komen steeds meer social media kanalen bij. En dat is gunstig. Dit betekent dat je in je marketingplan een gedegen keuze kan maken waarop je aanwezig bent en welke kanalen je bewust niet gebruikt. Belangrijke kanalen zijn onder andere;

Facebook

Facebook is in Nederland met meer dan tien miljoen gebruikers het grootste social media kanaal. Hierdoor weet je ook direct waarom dit kanaal onmisbaar is voor jouw social media marketing strategie. Je kunt als bedrijf erg simpel een Facebook account aanmaken en binnen enkele minuten heb je al een account. Wanneer je berichten op Facebook wil plaatsen kun je kiezen voor een onbetaald bericht en een betaald bericht. Dit betaalde bericht wordt ook wel een gesponsord bericht genoemd. Volgers op een privé account worden vrienden genoemd en volgers van een bedrijfspagina worden likes genoemd. Binnen facebook heb je veel mogelijkheden om succesvol aan de slag te gaan met Facebook adverteren. Zo heb je veel targeting mogelijkheden en kun je zeer specifiek jouw boodschappen onder de aandacht brengen van jouw doelgroep.

LinkedIn

LinkedIn kent in Nederland bijna 4,5 miljoen gebruikers en is daarmee een belangrijk social media kanaal. LinkedIn is vooral gericht op de zakelijke markt en kent persoonlijke- en bedrijfspagina’s. Op persoonlijke pagina’s zet je jouw eigen zakelijke kant en laat je jouw behaalde certificaten en scholing zien. Hierdoor kunnen potentiële werkgevers naar jou zoeken of je geeft zelf aan op zoek te zijn naar een baan. Als bedrijf kun je alledaagse berichten plaatsen die je ook op andere social media kanalen plaatst. Daarnaast heb je de mogelijkheid voor LinkedIn adverteren. Binnen LinkedIn heb je veel verschillende advertentievormen hiervoor. Veel bedrijven zien LinkedIn als een duurder marketingmiddel, maar als je jouw doelgroep specifiek kiest en er een heldere boodschap aan koppelt kun jij veel succes hebben met LinkedIn.

Mensen kunnen een interesse of een reactie achterlaten op je bericht. Deze interesse is te vergelijken met een like op Facebook. Hoe meer interactie hoe groter het bereik op dit bericht wordt. Dit bereik kan ook vergroot worden door het bericht te promoten in de vorm van een gesponsord bericht.

Twitter

Twitter is met 2,8 miljoen gebruikers in Nederland nog steeds een belangrijk social media kanaal voor zowel bedrijven als particulieren. Waar Twitter een aantal jaren vooral door jongeren werd ingezet, wordt het kanaal nu vooral door volwassenen en bedrijven gebruikt. Op Twitter worden ‘Tweets” geplaatst, dit is een ander woord voor bericht. Deze tweets kunnen gedeeld worden door middel van een ‘Retweet’. Hierdoor wordt het bereik vergroot en kun je als bedrijf al snel veel mensen bereiken. Een tweet kan maximaal 280 tekens bevatten en kent daarom vaak andere content dan andere social media kanalen. Het doel van Twitter is dan ook om te delen wat jou op dit moment bezig houdt.

Instagram

Instagram is een sterk groeiend social mediakanaal en heeft in Nederland ruim 4 miljoen gebruikers. Het kanaal wordt vooral gebruikt door jongeren en bedrijven. Bedrijven gebruiken Instagram om naamsbekendheid te creëren. Instagram wordt vooral gebruikt om foto’s/video’s te plaatsen. Hierbij wordt vaak een korte tekst geplaatst die iets over de foto zegt. Hierdoor is het belangrijk om afbeeldingen te plaatsen die aanspreken. Met Instagram adverteren kun je jouw doelgroep bereiken met een gesponsorde update. Hiervoor kun je een story advertentie maken of een reguliere advertentie die in de tijdlijn van jouw doelgroep plaatst.

YouTube

YouTube is met ruim acht miljoen gebruikers het op één na meest gebruikte social mediakanaal. YouTube wordt gebruikt om video’s te plaatsen en bedrijven gebruiken het om naamsbekendheid te creëren. Je kan YouTube als bedrijf gebruiken om video’s op te zetten waarnaar gelinkt wordt vanuit de website. Daarnaast kan een YouTube video met veel waarde voor het bezoek viraal gaan en een grote groep bereiken. Hierdoor kun je gratis een grote groep mensen bereiken en veel naamsbekendheid creëren. Daarnaast kun je ook veel mensen bereiken door advertenties te plaatsen op YouTube.

Snapchat

Een veel vergeten marketingmiddel en social media kanaal is Snapchat. Snapchat is een sociaal medium waarop je ‘snaps’ naar elkaar kunt sturen die slechts enkele seconden beschikbaar zijn. Daarna verdwijnen de gedeelde updates weer. Je hebt binnen Snapchat de mogelijkheid om met filters jouw foto’s en video’s extra speciaal te maken. Voor bedrijven is dit social medium kanaal vaak niet interessant. Dat denken ze! Ook met Snapchat kun je specifieke targeting inzetten en direct aan de slag met Snapchat adverteren. En nee, de doelgroep is jong, maar er is een duidelijke verschuiving plaats naar de wat oudere doelgroep die het sociale medium gaat gebruiken. Bovendien kun je heel gemakkelijk kiezen wie je wel en niet wilt bereiken, dus als jouw doelgroep een bepaalde leeftijd heeft, zal deze nooit jonger uitvallen dan de targeting die jij hebt ingesteld.

Voordelen van social media marketing

Bedrijven die nog geen social media marketing inzetten, zullen misschien denken: ‘Wat is het voordeel van marketing via social media?’. We geven daarom hieronder negen voordelen van social media marketing voor jouw bedrijf.

1. Targeting

Wanneer je een campagne aanmaakt, is het erg belangrijk om de juiste doelgroep te kiezen. Deze doelgroep kun je handmatig instellen op een specifieke doelgroep. Wanneer je niet op een specifieke doelgroep target is dit jammer van je budget. In bijvoorbeeld Facebook kun je targeten op verschillende categorieën zoals: leeftijd, geslacht, interesses, functie en demografische gegevens. Je kunt hierbij per stad targeten maar ook over het hele land. Het is hierbij belangrijk dat je de taal ook instelt, zo is het bijvoorbeeld zonde om Duitsland te targeten als je post niet in het Duits is.

2. Budget vaststellen

Het is altijd fijn om vooraf te weten hoeveel geld je maximaal kwijt bent met een campagne. Je kunt daarom een maximaal budget instellen. Dit budget kun je instellen per dag of voor een bepaalde periode met een doorlooptijd. Hierdoor ben je nooit meer geld kwijt dan dat je zelf voor ogen hebt.

3. Inzichtelijke resultaten

De marketing die jij voert via de verschillende sociale media kanalen is duidelijk inzichtelijk. Wanneer je een advertentie plaatst via bijvoorbeeld Facebook kun je verschillende gegevens inzien. Zo kun je zien hoeveel personen je bericht heeft bereikt en hoeveel personen er bijvoorbeeld op een link hebben geklikt. Je kunt hierdoor ook duidelijk zien hoeveel een klik of een weergave voor jou kost.

4. Marketing via social media is relatief goedkoop

Natuurlijk zijn de berichten waarbij je geen betaalde promotie inzet kosteloos,  waardoor je gratis bereik genereert. Maar ook de betaalde berichten zijn relatief goedkoop in vergelijking met andere marketingmiddelen. Dit komt vooral door de specifieke targeting waardoor je direct inspeelt op jouw doelgroep. Bij marketing via bijvoorbeeld TV reclames bereik je vaak een groot deel buiten je doelgroep, dit maakt social media adverteren zo waardevol.

5. Gebruik een A/B test voor jouw social media marketing

Bij een A/B test maak je twee verschillende versies voor jouw campagne. Deze campagnes staan tegelijkertijd live en de bezoekers zien één van de twee versies. Wanneer deze versies enige tijd live staan, kun je de resultaten analyseren. Wanneer blijkt dat één van deze versies beter loopt dan de andere kan deze versie volledig worden ingezet. Hierdoor kun je duidelijk analyseren op welke manier jouw doelgroep getriggerd wordt.

6. Simpel in gebruik

Veel mensen denken dat het inzetten van sociale media lastig in gebruik is. Dit is zeker niet waar, want zij zijn juist erg makkelijk in gebruik. Vooral in vergelijking met advertentiekanalen zoals AdWords is het gebruik bij social media een stuk eenvoudiger. Dit maakt de drempel om te starten voor iedereen laag.

7. Aanpassen wanneer je wilt

Wanneer je een advertentie plaatst via AdWords kan een typefoutje of een verkeerde link veel geld kosten. Het aanpassen hiervan kan lang duren. Het voordeel van marketing via social media is dat je op ieder moment je bericht kunt aanpassen. Hierdoor is een fout niet meteen erg schadelijk en kun je de fout meteen aanpassen.

8. Interactie

Een veel voorkomend doel voor de social mediaberichten is om zoveel mogelijk bereik te creëren. Dit bereik wordt vergroot wanneer Facebook gebruikers interactie creëren op jouw berichten. Dit kunnen ze doen door je bericht te liken, te delen of door een reactie achter te laten. Je moet dus zorgen dat jouw bericht waarde toevoegt waardoor mensen interactie creëren op het bericht. Hierdoor kun je veel bereik verkrijgen waarvoor je niet hoeft te betalen.

9. Snelheid van social media

Wanneer een bericht geplaatst wordt op social media, dan komt dit bericht snel tevoorschijn bij gebruikers. Wanneer dit bericht waarde creëert voor de bezoekers dan zijn deze bezoekers snel geneigd om interactie te creëren. Wanneer bezoekers zien dat veel andere (bekende) personen een bericht liken, zijn zij zelf ook sneller geneigd om interactie te voeren. Zo gaat het balletje rollen en wordt er al snel een groot bereik gecreëerd.

Social media adverteren

De meest gebruikte social media platformen hebben hun eigen analytics tool. Hiermee kunnen bedrijven zelf de berichten bekijken, de succesratio inzien en hoeveel mensen zich betrokken voelen bij je bericht. YouTube staat bekend als social media kanaal, maar is ook een heel belangrijke zoekmachine. Door op YouTube te adverteren bereik jij de mensen die je wilt bereiken. Door bovendien het account te koppelen aan je Google Analytics account heb je direct alles inzichtelijk. Via Facebook kan je ook direct adverteren op InstagramInstagram adverteren, je account heb je eenvoudig gekoppeld. Meer over adverteren via social media.

Waarom zou ik social media inzetten voor mijn bedrijf?

Een veelgehoorde vraag binnen warmonline_. Of je nu een accountant bent, een webshop of een B2B in technische machines. Social media zijn voor elk bedrijf geschikt. Benieuwd welke social media jij in je marketing kan inzetten? We sparren graag met je over de mogelijkheden.